POPiHN: Zużycie paliw w Polsce wyniosło 34,76 mln m3 w 2019, wzrost o 4% r r
Uzupełnieniem były zakupy na Słowacji i Węgrzech. Import z innych krajów pokrył około 2 proc. Dostaw – poinformowała POPiHN.
Niższe ceny w Polsce niż w sąsiednich krajach europejskich zachęcały do przyjazdu w celu napełnienia baków i kanistrów. W ostatecznym rozrachunku wynik 3 kwartałów br. Dla konsumpcji paliw F1: Wyniki kwalifikacji Eifel Grand Prix + pełny skład – Wiadomości na żywo płynnych przewyższał znacząco wynik z 3 kwartałów ubiegłego roku. Wyjazdy wakacyjne rodaków (głównie do miejscowości krajowych) stabilizowały wysoki poziom sprzedaży w miesiącach letnich” – czytamy dalej.
Licząc łącznie, konsumpcja wszystkich 6. Gatunków paliw wyniosła 28,3 mln m3 i było to o 6 proc. Produkcję krajową uzupełniono importem w wysokości nieco ponad 11 mln m3 , co stanowiło 39 proc. Ilość paliw sprowadzonych do kraju z zagranicy przewyższyła ubiegłoroczną o 22 proc. Bilans obrotów międzynarodowych po 3 kwartałach 2023 r.
Spadek ten przełożył się na 0,4 mln metrów sześciennych. Mniejszy wolumen w porównaniu z rokiem poprzednim. – Zużycie paliw transportowych w Polsce zwiększyło się o 7 proc. W stosunku do 2022 roku – do ponad 35,9 mln metrów sześciennych, a konsumpcja wszystkich gatunków paliw płynnych razem po 12 miesiącach 2023 roku przewyższyła wyniki z tego samego okresu poprzedniego roku o 6 proc. I wzrosła łącznie do nieco ponad 38 mln metrów sześciennych – doprecyzowała organizacja. Wyjazdy wakacyjne rodaków (głównie do miejscowości krajowych) stabilizowały wysoki poziom sprzedaży w miesiącach letnich – podano.
Duża zależność od zewnętrznych dostaw surowca niesie ze sobą ryzyko, a szansą na jego ograniczenie jest stopniowa elektryfikacja transportu oraz rozwój paliw niskoemisyjnych, zwłaszcza produkowanych własnymi zasobami. Obecna sytuacja geopolityczna tymczasowo zwiększyła rolę paliw kopalnych, co utrudnia proces odejścia Beaxy Overview: Function and Efficiency od nich w Polsce. Spowodowane jest to brakiem technologii, mogącej w krótkim czasie zastąpić paliwa otrzymane w procesie przetwarzania ropy. Polska od kilku lat prowadziła działania na rzecz zmniejszenia importu rosyjskiej ropy. Głównym dostawcą ropy do Polski stała się Arabia Saudyjska, która w 2022 r. Odpowiadała za 28% dostaw tego surowca do naszego kraju.
Dostaw tego surowca do naszego kraju. Zwiększone zostały także dostawy ropy z Norwegii i Stanów Zjednoczonych – podała POPiHN. Porównanie wyników 3 kwartałów 2023 r. Wtedy też obserwowano przez dłuższy okres masowe zakupy paliw 2 w hurcie i na stacjach paliw, co mocno zaważyło na wyniku całorocznym – informuje agencja. POPiHN podkreślił, że trudność porównania wyników I półrocza 2023 r. Wynika z faktu, że w lutym ubiegłego roku zaczęła się agresja Rosji na Ukrainę, co mocno wstrząsnęło rynkiem paliw w Polsce.
Więcej dla paliwa do silników wysokoprężnych oraz o 2 pkt. Zużycie paliw płynnych w Polsce osiągnęło w ubiegłym roku rekordowy poziom 37 mln metrów sześciennych, czyli o 5% więcej niż w 2021 r., wynika z nowego raportu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Sprzedaż oleju napędowego wzrosła o 3% do 17,27 mln m3, benzyny o 13% do 6,05 mln m3, natomiast popyt na LPG wzrósł o 10% do 3,35 mln m3, wynika także z danych POPiHN. Import oleju napędowego, benzyn silnikowych i gazu LPG wzrósł odpowiednio o 2,4 mln m sześc., prawie 300 tys. Metrów sześciennych, oraz prawie identycznie. Dla benzyn silnikowych i gazu LPG wzrost wyniósł odpowiednio 285 tys.
Olej napędowy natomiast sprowadzano głównie z Niemiec, Szwecji, Niderlandów i Arabii Saudyjskiej oraz Indii i Kuwejtu. Pomimo wybuchu wojny oraz wzrostu cen energii, Unia Europejska utrzymuje obrany kierunek polityki klimatycznej. Potrzeba wytwarzania energii niezależnie od importu surowców energetycznych wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Nie zwalniają prace nad regulacjami zaproponowanymi w ramach pakietu Fit for 55.
Pokazał wyraźną nadwyżkę importu paliw nad eksportem liczonym łącznie z reeksportem. Ta różnica wyniosła obecnie około 8,5 mln m3 . Wynik tegoroczny został osiągnięty przy mniejszej od ubiegłorocznej produkcji krajowej, większym od ubiegłorocznego imporcie i powiększonym eksporcie i reeksporcie paliw, podsumowano. Oficjalna konsumpcja oleju napędowego w I półroczu 2023 r. Dostawy rynkowe w relacji r/r zmniejszyły się o około 230 tys.
Wolumen wzrostu tegoż rynku wyniósł około 1,6 mln m3 przy całkowitym zużyciu tych paliw na poziomie prawie 27 mln m3, z czego z importu pochodziło około 11 mln m3. W 2023 roku produkcja paliw w Polsce nieco zmniejszyła się o 1%, osiągając 28,1 mln metrów sześciennych. Benzyn silnikowych, oleju napędowego, gazu płynnego LPG, paliwa lotniczego typu JET oraz oleju opałowego lekkiego i ciężkiego.
Polska jako jedyna w UE – państwo członkowskie, aby sprzeciwić się tym nowym przepisom, kiedy zostały one GO Markets Forex Broker-GO rynki przegląd i informacje uzgodnione w tym tygodniu. Ponadto pod koniec roku kierowcy ponownie tłumnie odwiedzali stacje benzynowe, aby odzyskać VAT na paliwo, który został czasowo zawieszony w ramach działań antyinflacyjnych rządu. Zapamiętaj moje dane w tej przeglądarce podczas pisania kolejnych komentarzy.
„Obiektywne porównanie wyników 3 kwartałów 2023 r. Utrudnia fakt rozpoczęcia w lutym ubiegłego roku agresji Rosji na Ukrainę, który mocno wstrząsnął rynkiem paliw w Polsce. Wtedy też obserwowano przez dłuższy okres masowe zakupy paliw 2 w hurcie i na stacjach paliw, co mocno zaważyło na wyniku całorocznym.
Wtedy też obserwowano przez dłuższy okres masowe zakupy paliw w hurcie i na stacjach paliw. W 2022 roku 29% polskiej ropy pochodziło z Arabii Saudyjskiej, z którą państwowy gigant naftowy Orlen podpisał długoterminową umowę, a 12,3% z Norwegii. W wyniku tych obniżek podatków sektor wpłacił do budżetu państwa o 11 mld zł mniej niż przed rokiem, wpłacając w ciągu roku łącznie 63 mld zł.
W tym samym roku produkcja oleju napędowego zmniejszyła się o 1,3 mln metrów sześciennych. (o 7%), a produkcja lekkiego oleju opałowego o 30 tys. Produkcja paliwa lotniczego JET zwiększyła się o kolejne 5%, co przełożyło się na dodatkowy sprzedany wolumen 73 tys. Produkcyjna benzyn silnikowych oraz gazu płynnego LPG również wzrosła.
Zdaniem Romaniuka głównym rynkiem eksportowym dla tego wzrostu była Ukraina „ze względu na sytuację wojenną”. Przerób ropy w polskich rafineriach wyniósł 27 mln ton, z czego 41,9% pochodziło z Rosji. Był to znaczny spadek w stosunku do 61% udziału w zeszłym roku. W swoim raporcie POPiHN zwraca uwagę na fakt, jak działania na rzecz klimatu wpisują się w politykę bezpieczeństwa energetycznego kraju.